Kirjastosta mukaani tarttui Ildefonso Falconesin palkittu hittikirja Meren katedraali. Sitä olen viime aikoina urakalla lukenut, sillä laina-aika on vain seitsemän vuorokautta ja kirjassa on melkein kuusi ja puolisataa sivua.

Ihan mukavasti olen mielenkiintoisen tarinan parissa viihtynyt, vaikka ei vielä ainakaan ole tullut hinkua sitä omaan hyllyyni ostaa.

Romaani sijoittuu keskiaikaiseen Barcelonaan ja sen päähenkilönä on Arnau Estanyol. Tämä sympaattinen ja oikeudenmukainen mies on alkujaan karanneen maaorjan poika, mutta onnistuu vähitellen nousemaan parempaan yhteiskunnalliseen asemaan.

Kirja on melko karmaiseva kuvaus tuon ajan osattomien ihmisten surkeasta elämästä "parempiensa" riiston ja oikkujen armoilla. Kirjoittajalla ei selvästikään ole minkäänlaisia sympatioita aatelisia kohtaan. Sodan mielettömyyttäkin kirjassa painotetaan.

Olen tarinassa reippaasti yli puolenvälin, joten en vielä tiedä kuinka päähenkilön loppujen lopuksi käy.

Tuo meren katedraali on Santa Maria del Marin kirkko, jonka uudistusrakennusta kirjassa seurataan. Ikäväkseni minun on todettava, etten tuohon rakennukseen tutustunut kaupungissa käydessäni. Kuvia olen siitä netissä katsonut, ja se näyttää oikein hienolta, paljon komeammalta kuin se kiekuroinen Barcelonan katedraali jota kävin katselemassa.

Nyt täytyy mennä nukkumaan. Soilella on paha flunssa, joten menen huomenna ulkoiluttamaan hänen koiriaan.